Jakie opony stosuje się w samochodach typu TIR?

tirDobór odpowiednich opon do ciężkich samochodów transportowych to dość trudne zadanie. Tego typu ogumienie narażone jest na wiele szkodliwych czynników, musi też gwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Poszczególne parametry mają więc bezpośredni wpływ na sprawność i stabilność jazdy. Przekonaj się, jakie opony stosuje się w samochodach typu TIR i jakie kwestie trzeba wziąć pod uwagę podczas ich doboru.

 

Czym charakteryzują się opony do TIR-ów?

Pod względem budowy opony do TIR-ów są bardzo podobne do ogumienia stosowanego w samochodach osobowych. W obu przypadkach bieżnik odpowiada za bezpośredni kontakt z nawierzchnią i odprowadzanie wody z powierzchni. Pod nim znajdują się wzmacniające warstwy opasania, wykonane ze stali lub wytrzymałych włókien z tworzyw sztucznych. Kolejnym elementem budowy jest osnowa, a następnie pasek stopowy, który zapewnia odpowiednie przyleganie opony. Wewnątrz mamy do czynienia z kapą butylową, stanowiącą uszczelnienie i utrzymującą gaz wypełniający oponę.

W przypadku opon do TIR-ów ważne jest przeznaczenie ogumienia na poszczególną oś pojazdu. Oś kierowana (prowadząca) oznaczona jest symbolem F lub S. Oś napędowa (sterująca oraz pędna) opisana jest jako D. Oś wleczona (opony naczepowe) wyróżnia się symbolem T, natomiast oś uniwersalna zyskała oznaczenie Z. Trzeba jednak pamiętać, że te oznaczenia nie są regulowane przepisami, więc producenci często stosują odmienne systemy. Zawsze warto więc zapoznać się z konkretnymi opisami produktów.

Oprócz tego opony do samochodów typu TIR należy wybierać adekwatnie do konkretnych zastosowań, np. do transportu długodystansowego, regionalnego, zimowego, miejskiego, off-road itp.

 

Jakie są najważniejsze parametry opon do samochodów typu TIR?

Podstawowe parametry opon TIR to (podobnie jak w przypadku aut osobowych): rozmiary, czyli szerokość i wysokość, rozmiar felgi, kod indeksu prędkości, indeks nośności (w postaci dwucyfrowej). Na oponach zimowych powinien znajdować się kod 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake). W oznaczeniu opon koniecznie musi pojawić się też numer homologacji i data produkcji.